This article studies a shamanistic traces within zoroastric mythological and ritualistic tradition. Mystical features in the image of Zoroaster are analyzed with the specifics of their functioning revealed. Zoroaster’s specialty was to get in touch with God, act as a psychopompe, possess the technique of ecstasy, compose and understand esoteric hymns. On basis of Avesta hymns content and it’s comparison to Rig-Veda hymns the author reveals such features of zoroastrian priesthood that enable us to presume his acquaintance with shamanistic complex, and explains the reasons behind the preservation of certain shamanistic traditions in zoroastric practice.
В статье исследуются шаманские следы в мифологии и ритуалистике зороастризма. Проанализированы мистические черты в облике Зороастра, раскрывается специфика их функционирования. Специализацией Зороастра являлась способность вступать в контакт с богом, выступать в качестве психопомпа, владеть техникой экстаза, в одухотворенном состоянии составлять и понимать эзотерические гимны. На основе исследования содержания гимнов Авесты и сравнения с гимнами Ригведы автор выявляет такие особенности зороастрийского жречества, которые позволяют предположить его знакомство с шаманским комплексом, и объясняет причины сохранения определенных шаманских традиций в зороастрийской практике.