Extension and exactness of original sources defined the urgency of holding the new research of the image type – the figure of woman full face with her knees bent and the legs parted. The history of researching this image was examined: different approaches to the cultural historical attribution, semantics and pragmatics. The object area include stone stele, rocks, ritual ceramics vessel. As a result of the semiotic analysis there was a system of figurative elements exposed, used in a structure of these images. In addition their belonging to Okunev culture was grounded. The images are divided into two stylistic and chronological groups: early Okunev and classical Okunev. The pregnancy indications and presence some zoomorphic elements allow to consider them as a mythological personage of Goddess-Mather type, which are known in different ethnic cultures. Compositions of Okunev Goddess were analysed. As a conclusion it was decided that the images of this personage were timed to the calendar ceremony, related with fertility subject.
Расширение и уточнение источниковой базы определило актуальность проведения нового исследования одного из типов изображений окуневского искусства Минусинской котловины – фигуры женщины анфас с согнутыми в коленях и разведенными в стороны ногами. Рассмотрены различные подходы к определению культурно-хронологической принадлежности, семантики и прагматики этого образа. Определен круг объектов, на которых представлены такие изображения: каменные стелы, скальные обнажения, ритуальный керамический сосуд. В результате структурно-семиотического анализа выявлен набор изобразительных элементов, используемых в таких изображениях. Дополнительно обоснована их принадлежность к окуневской культуре. Изображения разделены на две стилистические и хронологические группы: раннеокуневскую и классическую. Признаки беременности и наличие у некоторых фигур зооморфных элементов позволяет отнести их к числу мифологических персонажей типа богини-матери, известных в культуре многих народов. Проанализированы композиции с участием окуневской богини. Сделан вывод, что изображения этого персонажа были приурочены к определенному календарному обряду, связанному с темой плодородия.