Last years the state showed the raised attention to development of a science and higher school in our country. It has found expression as the national projects and large programs, including Federal target program «Scientific and scientific pedagogical staff of innovational Russia». Within the framework of the program in structure of collective of a joint educational-scientific centre of Novosibirsk state university and Institute archaeology and ethnography of the Siberian branch of the Russian academy of sciences the research project devoted to a historical demography of the native population of Siberia in Russian time in comparison with demographic processes on foreign colonies is carried out. One of conditions of realization of the project is the development of a cycle of lectures of scientific-educational character on his subjects for the students of high school. Accordingly, it is necessary to determine the basic requirements showed to such cycle of lectures in Novosibirsk state university as high school, having the status of National research university. First of all, they should consist in an opportunity of use of his materials for increase of a general educational level of the students of several specializations – archaeology, history, ethnography and journalism. Besides by results of listening such cycle of lectures the graduates on the given specializations should master specificity, research methods, base principles, concepts and terminology of demographic researches, to know the basic kinds and types of existing sources of demographic character, main stages of development of a historical demography as fundamental scientific theme in our country and abroad with the purposes of application of this knowledge in the future own researches for the qualified development of their demographic component.
В последние годы государство проявляло повышенное внимание к развитию науки и высшего образования в нашей стране. Это нашло выражение в виде национальных проектов и крупных программ, в том числе Федеральной целевой программы «Научные и научно-педагогические кадры инновационной России». В рамках данной программы в составе коллектива совместного учебно-научного центра Новосибирского государственного университета и Института археологии и этнографии Сибирского отделения Российской академии наук выполняется научно-исследовательский проект, посвященный исторической демографии коренного населения Сибири в русское время в сравнении с демографическими процессами, протекавшими на зарубежных колонизуемых территориях. Одним из условий реализации проекта является разработка научно-образовательного курса по его тематике для студентов вуза. Соответственно, необходимо определить основные требования, предъявляемые к такому курсу в Новосибирском государственном университете как вузе, имеющем статус Национального исследовательского университета. В первую очередь, они должны состоять в возможности использования его материалов для повышения общеобразовательного уровня студентов нескольких специализаций – археологии, истории, этнографии и журналистики. Кроме того, по результатам прослушивания курса выпускники по данным специализациям должны освоить специфику, исследовательские методы, базовые принципы, понятия и терминологию демографических исследований, знать основные виды и типы существующих источников демографического характера, главные этапы развития исторической демографии как фундаментальной научной темы в нашей стране и за рубежом в целях применения этих знаний в будущих собственных исследованиях для квалифицированной разработки их демографической составляющей.