Study of ethno-confessional politics and role of ministers of religion in nomads’ empires is one of not fully worked out problems of nomads’ study of our country. In this connection we pared our attention to the analysis of written and archaeological sources concerning problems of formation and development of religious elite of Kyrgyz kaganat in Central Asia in Middle Ages. The elite consisted of kagan as sacralized person, his clan and surroundings, missioners and traditional ministers of religion – shamans, who took part in main religious measures. It is necessary to mark that heads of families and clans played an important role in everyday nomads’ life. They were bearers of sacral knowledge connected with life circle rites, including funeral-burial one. Religious politics of Kyrgyz kaganat had, on the whole, a tolerant character and it influenced to a certain extent upon the syncretism formation of nomads’ world outlook.
Изучение этноконфессиональной политики и роли служителей культа в кочевых империях – одна из недостаточно разработанных тем в отечественном кочевниковедении. В этой связи в статье особое внимание уделено анализу письменных и археологических источников, касающихся проблемы формирования и развития религиозной элиты в Кыргызском каганате в Центральной Азии в средние века. В состав такой элиты входил каган, как сакрализованная персона, его клан и окружение, миссионеры, а также служители традиционных культов, которые участвовали в наиболее значимых религиозных мероприятиях. При этом следует отметить, что в повседневной жизни кочевников существенную роль, как и в другие периоды, играли главы семей и кланов, которые являлись носителями сакральных знаний, связанных с обрядами жизненного цикла, в том числе и погребально-поминального. Религиозная политика в Кыргызском каганате в целом носила толерантный характер, что в определенной степени влияло на формирование синкретизма мировоззренческой системы кочевников.