It is known, that boys and girls differ on many psychophysiologycal to parameters that it is necessary to consider at construction of teaching and educational process. Simple and complicated visually-motor reactions, a level of functional mobility and dynamism of nervous processes, memory, attention of boys and girls of 12ñ15 years in conditions of traditional and separate learning have been studied. At the adolescents who are being conditions of separate learning, neurodynamical parameters are on more optimum level, and memory and attention differ higher parameters in comparison with pupils at traditional learning. Children who had separate training more expressed improvement neurodynamical parameters during ontogenesis is revealed. During the analysis of intersexual distinctions the girls in comparison with boys had a higher level of functional mobility of nervous processes and also volume of mechanical and semantic memory during the puberty development.
Известно, что мальчики и девочки отличаются по многим психофищиологическим параметрам, что необходимо учитывать при построении учебно-воспитательного процесса. Изучены простая и сложная зрительно-моторные реакции, уровень функциональной подвижности и динамичности нервных процессов, память, внимание мальчиков и девочек 12-15 лет в условиях традиционного и раздельного обучения. У подростков, обучающихся раздельно, нейродинамические показатели находились на более оптимальном уровне, а память и внимание отличались более высокими показателями по сравнению с учащимися при традиционном обучении. У раздельно обучающихся школьников выявлено более выраженное улучшение нейродинамических параметров в процессе онтогенеза. При анализе межполовых различий установлен более высокий уровень функциональной подвижности нервных процессов, а также объема механической и смысловой памяти в период пубертатного развития у девочек относительно мальчиков.