The paper deals with philosophical theories related to a special view of mathematics as a way to represent scientific knowledge. In this view it is possible to bypass the usual dichotomy of nominalism vs platonism and get a more pluralistic picture of the role of mathematics within the structure of scientific theory. But there arise some new problems, e.g. about the necessity to use mathematics as a means of knowledge representation in science. The answers to these problems can vary from direct acknowledgment of the real existence of mathematical entities to some variants of instrumentalism or even social constructivism. Every conception has its special philosophical presuppositions which correspond to different ways of applying mathematics as a means to represent knowledge.
В статье рассматриваются философские концепции, связанные с трактовкой математики как способа представления знания о мире. Важно, что в этом случае удается избежать дихотомии «платонизм / номинализм», в результате чего возникает более многообразная картина роли и места математики в теоретическом знании. Однако встают новые вопросы, в частности о причинах необходимости применения математики как средства представления знаний о мире. Ответы здесь варьируются от признания реальности математических сущностей до инструментализма и даже фикционализма, когда математический аппарат признается результатом социального конструирования. В каждом из обозначенных подходов имеются свои особые философские предпосылки, связанные с разнообразием применения математики в составе теоретического знания.