The paper examines the formation of philosophical inquiry from the perspective of the idea of human progress in the fragment B 18 DK. It is concluded that Xenophanes had to take a skeptical view of the gods, having no exhibit or demonstration against the traditional gods or proofs for his own conception of God. The lack of convincing means of justification made it necessary for Xenophanes to develop an instrument for proof or visual demonstration (deiknumi vs. upodeiknumi) and led him to outline a skeptical program. This allows to interpret his doctrine as based on a new (for his time) conception of the philosophical inquiry (didzesis), which is not based on the divine nature of discovery, but rather on the rational empirical or theoretical verification, on the demonstrative method. The conclusion is that the idea of progress in the antiquity was associated with the inquiry (didzesis) and discovery (heuresis), and any inquiry for knowledge in antiquity had to be regarded as not merely systematic but necessary.
В статье анализируется становление философского поиска с позиций идеи человеческого прогресса во фрагменте B 18 DK. Делается вывод, что Ксенофан вынужден занять скептическую позицию в представлении о богах, не имея наглядных доказательных средств против традиционных богов или в поддержку собственного видения бога. Отсутствие у Ксенофана убедительных средств обоснования делает необходимым для него разработку инструмента доказательства или наглядной демонстрации (deiknumi vs. upodeiknumi), и он намечает скептическую программу. Это делает уместным интерпретацию его учения как ориентированного на новую концепцию философского поиска, дидзесис, который опирается не на божественный характер открытий, а на рациональную эмпирическую или теоретическую проверку, на демонстративный метод. Делается вывод, что идея прогресса в Античности связана с поиском (дидзесис), с исследованиями и открытиями, а всякий поиск знания в Античности оказывается не просто планомерным, но и необходимым.