The article examines the rise and fall of post-modernist and post-industrialist theories that claimed to serve as a global alternative to the paradigm of modernity. It is argued that ontological and cultural trends forming the basis of these theories turned out to be seriously overrated and, in many cases, utopian. Thus it is posited that despite well-grounded and sophisticated critique of the modern society, post-modernist theories were incorporated into the modernity paradigm as instruments of its self-reflection.
Анализируются взлет и падение постмодернистских и постиндустриальных теорий, претендовавших на глобальную альтернативу доминирующей парадигме Модерна. Аргументируется мысль, что онтологические и культурные тенденции, на которые опирались эти теории, оказались серьезно переоценены и во многом утопичны. Показано, что, несмотря на фундаментальность и обоснованность критики современного общества, его ценностей и институтов, постмодернистские теории в итоге были включены в усовершенствованную парадигму «позднего» или глобального Модерна на условиях ее критического самоописания.