The article considers the correlation between «the good» and «the indifferent» as a theoretical and practical relationship in the philosophy of early Stoics. The author clarifies the problem-setting aspects of this relationship, sets out and analyses the theoretical foundations of «the good». He defines the nature of the foundational knowledge of «the good» and «the virtue» as having two characteristics: immutability and community. The author also points to the unity of purposes that actors have (both morally perfect and morally vicious) which consists in the aspiration towards the preferred indifferent.
Рассматривается соотношение раннестоического «блага» и «безразличного» как теоретического и практического. Автор вносит существенные уточнения в постановку проблемы отношения «блага» и «безразличного». В ходе исследования выявляются и обосновываются теоретические основания блага, определяется характер того знания, которое лежит в основании блага и добродетели: неизменность и общность. При этом отмечается единство целеполагания субъектов действия (как нравственно совершенных, так порочных), которое заключается в стремлении к предпочитаемому безразличному.