Abstract:
Статья посвящена феномену мифологизации жизнетворчества в сознании писателей и художников модерна. Герой статьи - английский писатель-эстет Оскар Уайльд, начинает творить миф своей жизни, сознательно или бессознательно выстраивая отдельные компоненты автобиографического текста в рамках доминантной мифотемы эпохи: священный брак поэта-творца с Искусством (Великой богиней). Личностная мифотема Уайльда реализуется через сюжет музыкальной драмы Вагнера «Тангейзер», где Тангейзер-поэт должен отказаться от наслаждений чувственного мира Великой богини (Венеры), пройти инициацию - страдания и боль, дабы познать истинное творчество. Автор статьи, опираясь на письма и дневники Уайльда, показывает механизмы превращении «бытия» в художественный текст, в трагически разыгрываемую мифотему, нашедшую отражение в его творчестве.
Description:
This article focuses on the phenomenon of «life-creation» as it is mythologized in the conciousness of writers and artists of the Art Nouveau. The central figure of the article - the English writer and aesthete Oscar Wilde - begins to create a myth of his own life, consciously or unconsciously building up the individual elements of the autobiographical text within the dominant mythological theme of the time: the sacred marriage of the poet-creator with Art (the Great Goddess). The personal mythological theme of Wilde is represented through the story of Richard Wagner's music drama «Tannhäuser», where Tannhäuser the Poet has to give away the pleasures of the sensible world of the Great Goddess (Venus), to undergo an initiation - suffering and pain, in order to know true creativity. On the basis of Wilde's letters and diary, the author presents the mechanisms of transforming «being» into a literary text, a tragically performed mythological theme which is reflected in Wilde's art.